Dėl įvairiausių trukdžių vėlokai prisėdau prie Open
house įspūdžių aprašymo, bet geriau
vėliau, nei niekada...
Balandžio pabaiga driokstelėjusi
vasarišku karščiu, viliojo lėkti
laukais. Vieni lėkė į tikrus laukus, o
kitus mieste sulaikė Open house dienos. 📊
Mes rekordų nesiekėme,
eilėse stovėti nebuvo jokio noro, todėl antrąją dieną nuplaukė
apsilankymas Literatūros institute, prie kurio eilė driekėsi ne tik kiemelyje,
bet ir Antakalnio gatve. Tačiau pirmąją dieną porą numatytų objektų aplankėme.
Kažkada skubėdama
iš paskaitų po visų laboratorinių darbų, užsitęsusių iki vakaro, Kudirkos gatve
žemyn, vis žvilgtelėdavau į apšviestą iš vidaus vitražą, puošiantį tuo laiku
Lietuvos žemės ūkio ekonomikos mokslinio tyrimo institutą, Kudirkos g. 18 (dabartinis
pavadinimas - Žemės ūkio ekonomikos institutas ir skaičiavimo centras). Viduje,
už spalvoto stiklo paveikslo, šurmuliuodavo
kavinė.
Nuostabus V. E.
Čekanausko projektas, stebinantis tiems laikams neįprasta laiptuota forma. Puikiai priderintas prie sudėtingo nuožulnaus
reljefo, tuo pačiu atliko „širmos“ vaidmenį, paslėpdamas tikrai negražius alaus
fabriko pastatus.
Kadangi atvykome
gana anksti, į vidų patekome laisvai be jokios eilės. Tiksliau į vidų užėjome
po kelių minučių, nes pirmiausia nupėdinome pasižiūrėti fasadą puošiančią moters
figūrą (autorius G. Jokūbonis). Čekanauskui mintis papuošti pastatą moters figūra
patiko, nes jo manymu, tai kažkuo
priminė laivą.
Įėjus į pastatą, gidas iš
karto nusivedė į kiemelį. Kiemelis buvo suprojektuotas dirbantiesiems, kad šie pertraukų
metu galėtų ten atsipūsti arba tiksliau parūkyti. Kiemelyje likusios
originalios tų laikų klombos.
Fasado sienos kai kur pradeda trupėti, tačiau
įdomiausia, kad kažkodėl nebegali padaryti tokios pat dangos, kuria ir buvo
dengiamas fasadas. Pamenu, ne vienas pastatas buvo šitaip padengtas. Saulėtą
dieną jie šiek tiek žėrėdavo, nes į masę buvo įmaišoma ir žėručio. Kokios
problemos padaryti tokį mišinį dabar,
taip ir nesužinojau. Gal tiesiog nėra noro.
O vidus... vidus
paliko labai prieštaringą įspūdį. Reljefo ypatumai viduje ypač juntami, nes
vienoje vietoje užlipus į trečią aukštą, kitoje vietoje atsiduri pirmame. Ir
tai tikrai įdomu. Dabar pastate
įsikūrusios kelios įmonės ir ten, kur kabinetuose dirbama, koridoriai
sutvarkyti ir kilimais nuklotas senasis parketas.
Atrestauruota posėdžių
salė, palikti senieji baldai, kurie irgi buvo atrestauruoti. Paliktas senasis parketas.
Tačiau likusioje dalyje taip niekas nuo tarybinių laikų ir netvarkyta.Visiškai
sudarkyta buvusi bibliotekos patalpa. Senieji lenkti pilkieji langai pakeisti
baltais paprastais plastikiniais. Šios patalpos buvo perdarytos į kabinetus,
tačiau dabar stovi tuščios.
Iš vienos tuščios patalpos atsiveria
Vilniaus panorama. Tarp lankytojų užsimezga diskusija - ar gražiai atrodo tarp naujų stiklinių
pastatų paskendusi Šv. Rapolo. Vargšė, pasimetusi tarp stiklinių monstrų.
Dabar atlyginimus gaunantiems į korteles, net nesitiki, kad anksčiau algų gavimo dieną nusidriekdavo eilės prie kasos langelių. Lygiai tokia pati, grotuota patalpėlė (reikėjo pinigėlius apsaugoti), likusi ir čia .
O šalia.... šalia nuostabusis A. Dovydėno vitražas.
Kita pribloškianti interjero puošmena, tai buvusioje kino
salėje S.Veiverytės-Liugailienės sieninės tapybos šedevras „Mūsų kraštas“, kur
atsispindi mūsų šalies regionų apranga, amatai ir linksmybės. Net aiktelėjau įėjus. Gaila, kad beveik niekas šių nuostabių darbų
nemato.
Tarybiniais metais tam tikras procentas nuo kiekvieno valstybinio
pastato statybos biudžeto būdavo skiriamas menui, todėl erdvės ir buvo
puošiamos vitražais, freskomis, paveikslais.
Kino salėje, berods taip nė karto ir nebuvo parodytas
nors vienas normalus filmas, išskyrus trumpametražinius. Apsilankėme ir viršuje
įrengtoje apleistoje aparatinėje, grasindamiesi nusiversti nuo prieblandoje
paskendusių stačių geležinių laiptų.
O šalia aparatinės dar didis „grožis“ .
Ir pabaigai gidas
nuvedė į vieną iš tuščių kabinetų ant kurio sienos kabojo kavos receptas.
Išėjus saulė kepino kaip tikrą vasaros
vidurdienį, o mes patraukėme iki Pirklių rūmų, Gedimino pr. 35. Nors žmonių
buvo daugiau, nei žadama įleisti, tačiau nė vieno nepaliko už durų. Suprantu, kad Open house dienomis dirba
savanoriai, tačiau net sunku žiūrėti, ne tik klausyti, kai gidas bando atsiminti sausai iškaltą tekstą. Tačiau
gidas gidu, o pastatas net labai vertas dėmesio.
Pastatytas
praeitame amžiuje pagal Michailo Prozorovo projektą po savo stogu priglaudė
Vilniaus pramonininkus ir prekeivius, tiksliau verslo elitą. Elitas, kaip
žinia, prastu nesitenkino. Vien ko vertas fasadas, puoštas raudono
dirbtinio smiltainio danga, kas tais laikais buvo ganėtinai reta bei prabangu ir
dirbtiniu marmuru. Rausva spalva anuomet simbolizavo prabangą. Restauruojant
fasadas buvo nuvalytas ir vėl padengtas autentiška spalva. Tačiau siekiant išgauti išskirtinį atspalvį
teko dešimt kartų su mėginių mišiniais keliauti pas Vokietijos meistrus. Pastate
buvo įrengtas tada Vilniuje itin retas centrinis šildymas, įvesta elektra,
telefono linija, veikė kino teatras. 2008 m. pastatas atrodė apgailėtinai ir reikalavo skubaus remonto.
Dabar pastatas pritaikytas ofisams, tačiau pagirtina, kad
jis puikiai atrestauruotas, netgi atkuriant
tas detales, kurios jau buvo sunaikintos, kaip pvz. saulėgrąžos ant laiptų
turėklų. Pastatytas ir naujas priestatas.
Ekskursija
prasideda. Trumpam stabtelėjome
prabangiame vestibiulyje.
Pabandėme išsiaiškinti kiek ten aukso už tų durelių, bet apsaugininkas tik šypsojosi tarsi Mona Liza.
Patraukėme su minia laiptais aukštyn link reprezentacinių
salių.
Salėse paliktos kolonos, lubų lipdiniai, bareljefai, net dekoratyvios
ventiliacijos angų grotelės. Netgi langai ir durys buvo gaminami pagal
užsakymą, remiantis išlikusiais pavydžiais. Anksčiau čia lygiai taip pat buvo susirinkimų salė, gal net restoranas, nes iš pirmo aukšto virtuvės įrengtas keltuvas maistui.
Pro vienos salės langus matosi naujasis priestatas.
Rūsyje dalis
grindų išklota išlikusiomis autentiškomis plytelėmis. Kiek jų buvo, surinko ir išklojo viduryje tarsi mozaiką.
Nusileidus, iš senojo pastato vestibiulio perėjome į naująjį,
kurio vestibiulyje čiurlena upeliukas.
O paskui teko kilti laiptais aukštyn. Lipom ilgai ir nuobodžiai. Tiesą sakant, naujoji dalis niekuo
nenustebino, nežiūrint į tai, kad tai vadinami išmanieji biurai (protingo namo
sistema).
Įdomiausia tik buvo pakilti
ant šio pastato stogo esančios aikštelės ir pažvelgti į Vilnių iš dar nematyto
rakurso. Jeigu ne stogas, tai net uždėčiau visišką minusą šios dalies lankymui. Nuo stogo aikštelės puikiai matosi ir PIRKLIŲ KLUBO architektūros akcentas - ant
barokinio silueto bokštelio stovinti įspūdingo dydžio dangų laikančio Atlanto
skulptūra. Skulptūra atkurta ir pagaminta iš
patvaraus stiklo pluošto.
Vilniaus centras iš aukštai.
Atrodo dar nebuvo pasodintos kubinės liepos, kurios neteikia nei pavėsio, nei džiaugsmo akims.
Antrasis objektas įdomesnis, bet pirmojo vitražai - nerealūs.
AtsakytiPanaikintiLauksiu kitų metų įspūdžių. ��